Samba kunniaan!

27.01.2016 00:00

 

 

Projektin hehkutus jatkukoon ja samba nouskoon lajina kunniaan! 

 

"No words needed" oli Maikin kommentti lauantain samba-päivän jälkeen —tähän on helppo yhtyä. Jo edellisessä blogipostauksessa hehkutin projektin tanssillisia tuloksia ja samaa täytyy jatkaa nytkin. Lauantaina noin 70 sambaajasta pari oli projektin tunneilla mukana ensimmäistä kertaa, valtaosa on ollut mukana useampana viikonloppuna ja n. kolmasosa joka ikinen kerta. Kaikkina viikonloppuina on pureuduttu tanssillisuuden peruspilareihin sekä yleisten että lajikohtaisten harjoitteiden kautta ja taas kerran tuli todettua, että tämä kaikki näkyy mm. nappaamiskyvyn kehittymisenä. Totesinkin sunnuntaina kurssilla olijoille, että en ole koko 30 vuotisen tanssinopettajaurani aikana kertaakaan seuratanssipuolella päässyt opettamaan näin monipuolista sambaa. Ihmiset nappasivat haastavatkin perustekniikkaan liittyvät asiat nopeasti ja kuvioiden oppiminen sujui vaivattomasti. 

 

Samba on lavatanssilajina uhanalainen —sen opetus on hiipumassa, sitä soitetaan lavoilla valitettavan vähän ja ihmiset tuppaavat tanssimaan soitettuja samboja joko fuskusta väännettynä "paikkasambana" tai salsana. Samba on paritanssina kuitenkin laji, jossa yhdistyvät leikittelevät erilaiset rytmit, viehkeä vartalonkäyttö ja moninainen kuvioiden variointimahdollisuus. Suomalainen lavatanssikulttuuri on ainutlaatuinen monipuolisuudessaan ja rikkaudessaan ja on todella sääli, jos samba-nimisen tanssilajin ja -rytmin annetaan hävitä pois opetettavien ja soitettavien lajien joukosta. 

 

Kollegani Jyrki Keisala oli täysin oikeassa todetessaan tanssinopettajakoulutuksessa opiskellessaan, että samban kuvioaakkostoa pitäisi opettaa kentällä enemmän. Jokainen tanssinopettaja ja -ohjaaja voisi tarkistaa omaa osaamistaan samban osalta, jotta pystyisi opettamaan sambaa sellaisena kuin se on tarkoitettu tanssittavaksi. Valitettavasti trendinä on opettaa lajin peruskuvioista vain muutama, hioa 1a2 -rytmitykseen liittyvää tanssitekniikkaa otsa kurtussa ja hakea kuviovariaatioita mieluummin muista lajeista kuin samban perusteista. Oppilaiden osaaminen jää helposti yksipuoliseksi ko. rytmityksen haastavan tanssitekniikan ja kuvioiden vähäisyyden vuoksi. Tällä osaamisella seuratanssinomainen improvisoitu ja musiikintulkinnallinen tanssi on haastavaa, koska rakennuspalikoita ei ole olemassa. 

 

Samban kuvio- ja liikeaakkostoon ja opettajien osaamiseen pitäisi kuulua olennaisina:

- 1a2-pohjainen rytmitys ja tähän kuuluvat kuvioryhmät

- hitaisiin ja nopeisiin painonsiirtoihin pohjautuvat ajoitukset ja näihin kuuluvat kuvioryhmät

- lajin alkuperäiseen karnevaalitunnelmaan liittyvät kuviot

 

Samban kuviomateriaali on moneen muuhun lajiin verrattuna selkeä ja johdonmukainen. Volta, botafogo, rock ym. ovat olemassa sekä tanssiliikkeenä että kuvioiden pohjana. Kun esim. botafogon tanssillinen perusta on hallinnassa, askelikon pohjalta saa samantien varioitua 5-6 erilaista kuviota. Kun on opetellut käyttämään myös esim. HNN ajoitusta ja hahmottaa miten kehon liike muuttuu suhteessa 1a2-pohjaiseen liikkeeseen, pystyy jo tuttuja kuvioita tanssimaan aivan uudenlaisella otteella. 

 

Lattariprojektissa sambaan liittyvien askelikkojen ja kuvioiden opetukselle oli riittävästi aikaa ja sekä opettajat (Maikki, Anne-Riina ja Lissu) että oppilaat saivat isoja onnistumisen elämyksiä. Jokaisen tanssinopettajan ja -harrastajan olisi pitänyt päästä katsomaan Mikkelin Urheilupuiston koulun saliin miten samba näyttäytyi monipuolisena ja riemukkaana ja miten sen tanssimisesta nautittiin!